Radzi ingatkan guru dan pentadbir sekolah lebih berhati-hati, laksana SOP
Radzi ingatkan guru dan pentadbir sekolah lebih berhati-hati, laksana SOP

Radzi ingatkan guru dan pentadbir sekolah lebih berhati-hati, laksana SOP

Azliyana Sulaiman
31 Dec 2020 01:25am
A
A
A

KUDAT - Guru, pengetua dan pentadbir sekolah di Sabah diingatkan supaya lebih berhati-hati bagi mengelakkan penularan virus Covid-19 di sekolah susulan peningkatan jumlah kes baharu di beberapa kawasan di negeri itu.

Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin berkata, ini termasuk memastikan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan dengan baik.

“Kita kena pastikan SOP sentiasa digunakan dengan baik kerana (sekiranya) kalau sekolah ditutup semula maka proses nak buka kembali sekolah itu agak rumit.

“Jika berlaku sebarang kes (positif) kita perlu berbincang dengan pihak Kementerian Kesihatan untuk melihat sama ada sekolah tersebut perlu ditutup atau tidak,” katanya berucap pada majlis ramah mesra di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kudat II di sini.

Mengulas lanjut mengenai keperluan penutupan sekolah akibat penularan Covid-19, Radzi berkata pihaknya pernah mengambil langkah itu di Kuching, Sarawak apabila lebih 200 sekolah ditutup.

“Kami pernah lakukan di Kuching, Sarawak apabila berlaku wave (gelombang), kami tutup 200 sekolah. Ini kaedah yang kami ambil, namun kita kena pertahankan sekolah yang dibuka supaya ia kekal dalam keadaan selamat,” katanya.

Terdahulu, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sejumlah 4,666 orang telah disaring dalam Kluster Benteng Lahad Datu di Sabah dan jumlah keseluruhan kes positif bagi kluster itu ialah 403 kes.

Selain kluster Benteng Lahad Datu, negeri Sabah turut mempunyai satu lagi kluster iaitu kluster Laut.

BERNAMA

Artikel menarik:

SK Sultan Ismail 3 wujudkan taman sumber dan penanaman jagung. Guna barang terbuang untuk projek ini

KPM terus prihatin dengan kebajikan murid, wujud tiga pendekatan program

Ikuti juga Sinar Bestari di: Facebook | Instagram | Twitter | YouTube | TikTok