HomeKomunitiTertanya-tanya kepentingan bermain rekoder di sekolah, ini penjelasan daripada pakar

Tertanya-tanya kepentingan bermain rekoder di sekolah, ini penjelasan daripada pakar

Bagi subjek Muzik, bermain rekoder merupakan perkara asas yang setiap pelajar perlu tahu. Pasti ada antara kita yang terfikir kepentingan bermain rekoder sehingga diajar di sekolah.

Ini penjelasan dari Doktor Rehabilitasi, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan di laman Facebook tentang perkara ini.

**

Ada banyak sebab, tetapi sebagai doktor rehabilitasi, saya boleh katakan ia adalah salah satu komponen dalam usaha untuk memaksimakan perkembangan kanak-kanak.

Aktiviti sukan melatih kemahiran motor kasar iaitu kekuatan dan koordinasi anggota tangan, kaki dan badan kanak-kanak, manakala aktiviti bermain alat muzik melatih pergerakan motor halus.

Main rekorder perlukan kemahiran jari-jemari menutup dan membuka lubang tertentu untuk menghasilkan nota muzik yang diinginkan. Ia perlu sempurna, atau bunyinya akan sumbang.

Apa tu kemahiran motor halus?

Dalam Bahasa Inggeris, ia disebut “fine motor skill”. Ia melibatkan kemahiran dan kecakapan mengawal jari dalam manipulasi alatan, dibantu oleh deria sentuhan dan stereognosis*

Stereognosis tu apa pula?

Kita lazimnya diajar bahawa manusia ada lima deria. Namun jika kita dalami ilmu perubatan, manusia mempunyai tidak kurang daripada 21 deria. Salah satunya adalah stereognosis.

Stereognosis adalah kebolehan mengenal bentuk objek yang berada dalam tangan, walaupun tidak melihatnya. Maknanya, apabila mata ditutup, kita raba sesuatu objek, kita boleh tahu bentuknya.

Penting tak kemahiran ni?

Penting! Sama penting dengan satu lagi deria ni! Deria propriosepsi, iaitu kebolehan mengetahui di mana posisi atau kedudukan anggota tubuh (tangan, kaki, kepala, jari, dsb) dalam ruang.

Maknanya, kalau kita tutup mata, kita tahu tangan kita dekat mana. Di letak hadapan badan, di sisi, di belakang, atau ke atas mahupun ke bawah. Ini termasuk posisi setiap jari.

Deria dan kemahiran ini perlukan latihan agar ia menjadi cekap. Kecekapan deria dan kemahiran tangan ni boleh menjadi faktor besar dalam menentukan masa depan seorang kanak-kanak.

Seorang pakar bedah mikro-pembedahan perlukan deria yang kemahiran tangan yang baik. Begitu juga seorang atlet dan pemuzik profesional. Malah, kita nak menaip pun perlukannya.

Itu baru bab tangan, belum bab mulut.

Meniup rekorder, susah tak? Susah! Tidak semua orang boleh meniup rekorder dengan betul. Malah, kalian percaya atau tidak, di pusat rehabilitasi saya, ada kanak-kanak yang tidak pandai tiup lilin dan belon.

Meniup ni pun adalah kemahiran yang perlu dikuasai oleh kanak-kanak. Ia perlukan latihan otot oro-motor dan otot pernafasan (contoh: diaphragma, otot antara rusuk, dsb).

Apa kepentingan meniup?

Meniup melibatkan otot mulut dan muka. Melatih otot-otot ini menambah kecekapan bertutur. Ia boleh mengurangkan pelat, menambah kejelasan sebutan, dsb. Ia penting dalam komunikasi lisan.

Selain itu ia juga memastikan kecekapan mengunyah, menyedut, menghembus, bernafas, berdehem, batuk meneran, dan sebagiannya. Pendek kata, penting untuk penghadaman dan pernafasan.

OK, ini kelebihan lain kalau belajar muzik.

Ada orang deria pendengar dia cekap, bila satu bunyi dimainkan, dia boleh teka nada muzik apa yang dimainkan itu. Siapa yang langsung tak boleh bezakan, dipanggil tone deaf (pekak nada).

Selain itu ada satu deria ni tak ramai orang ada. Deria tempo (sense of tempo). Orang yang belajar muzik ni kena ada deria ni. Kalau tidak, dia main alat muzik berterabur, tak kena pada masa.

Kenapa rekoder, dan bukan alat muzik lain?

Mudah sahaja. Kerana ia mampu milik, mudah dibawa ke sekolah, tidak perlu talaan dan penyelenggaraan rumit. Kalau gitar, piano, saksofon, mahal dan rumit. Kalau kastanet, atau marakas, tak mencabar pula.

Ada banyak lagi saya belum sentuh, tapi dah panjang sangat dah ni! Saya, rumuskan sahajalah.

Latihan bermain alat muzik seperti rekoder sebenarnya merangsang perkembangan deria kanak-kanak. Ia juga bantu mereka mengenal bakat dan minat mereka.

Perkara-perkara ini kadang-kadang tak nampak jelas manfaatnya, tapi jika diuruskan dengan baik, maka ia boleh membantu kanak-kanak mencari haluan hidup dan mencapai potensi sebenar diri mereka.

Sekarang dah tahu kenapa kita belajar tiup rekorder, kan? Bolehlah beritahu semua orang! Hehe!

Sumber: Facebook Kamarul Ariffin Nor Sadan

Artikel berkaitan

Para pelajar boleh kenali alat muzik tradisional Malaysia

Pendidikan Muzik di sekolah, perlu atau tidak?

Seni dan peralatan muzik terapi meredakan tekanan dan emosi


Ikuti juga Sinar Bestari di: Facebook Instagram | Twitter | YouTube | TikTok