

Falsafah Pendidikan Kebangsaan mencorak transformasi sistem sekarang?
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang diperkenalkan pada tahun 1988 bertujuan membentuk individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
FPK menekankan pentingnya pembangunan potensi individu, penyediaan pendidikan untuk semua lapisan masyarakat, pembentukan warganegara yang bertanggungjawab dan beretika serta pemupukan perpaduan nasional.
Sejak kemerdekaan, sistem pendidikan Malaysia telah mengalami pelbagai transformasi yang memberi peluang kepada seluruh rakyat untuk membangunkan potensi diri mereka.
Perkembangan ini juga melibatkan penyesuaian kurikulum pendidikan untuk mencapai keseimbangan antara pembentukan sahsiah dan penguasaan kemahiran intelektual.
Bagi mencapai matlamat FPK, kertas kerja perlulah dibuat kerana ianya sangat penting untuk menentukan dasar pendidikan Malaysia.
Pelbagai cadangan yang dicadangkan untuk memastikan sistem Pendidikan dapat menyatupadukan masyarakat berbilang kaum melalui pendidikan peringkat rendah yang inklusif dan percuma di seluruh negara.
Kenyataan ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, latar belakang sosial atau agama dengan matlamat untuk mewujudkan perpaduan nasional.
Dari dasar ini, FPK diwujudkan pada tahun 1988 dan lebih menekankan pembangunan individu secara keseluruhan melalui keseimbangan jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sahsiah.
Sejak itu, FPK telah menetapkan objektif untuk mewujudkan warganegara yang bertanggungjawab dan bermoral serta memastikan pendidikan tersedia untuk semua.
Sistem pendidikan Malaysia, terutamanya di peringkat rendah, dibina untuk menyokong perkembangan individu secara keseluruhan.
Kurikulum sekolah memberi tumpuan kepada pembangunan sosial dan pembentukan sahsiah selain daripada kejayaan akademik.
Selain itu, pendidikan vokasional dan teknikal diperkenalkan untuk memberi peluang kepada pelajar dalam bidang kemahiran yang menyumbang kepada pembangunan holistik.
Dalam usaha untuk mewujudkan warganegara yang bermoral dan bertanggungjawab, usaha ini sejajar dengan matlamat FPK.
Untuk memastikan pendidikan inklusif dan ruang untuk pelajar daripada pelbagai latar belakang etnik bekerjasama, dasar pendidikan kebangsaan dan inisiatif Sekolah Wawasan telah diperkenalkan.
Melalui pelbagai inisiatif, seperti membina sekolah di kawasan pedalaman, sistem pendidikan Malaysia membantu kanak-kanak di kawasan luar bandar mendapatkan pendidikan.
Selaras matlamat FPK yang mengutamakan integrasi sosial, langkah-langkah ini bertujuan untuk memastikan semua orang mempunyai peluang pendidikan yang sama.
FPK turut memberi perhatian kepada aspek moral dan agama dalam pembentukan karakter warganegara.
Pendidikan moral dan agama adalah elemen penting dalam kurikulum, dengan mata pelajaran seperti Pendidikan Moral dan Pendidikan Agama memainkan peranan dalam membentuk nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar.
Selain itu, program khidmat masyarakat dan aktiviti kokurikulum turut menyediakan platform untuk pelajar mengasah kemahiran sosial dan kepimpinan.
Sekolah Wawasan yang mempunyai pelajar daripada pelbagai latar belakang etnik, berfungsi memupuk semangat perpaduan kaum dan saling menghormati dalam konteks perpaduan negara.
Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama adalah penting untuk memudahkan komunikasi dan integrasi sosial dalam kalangan pelajar.
Pendidikan satu bahasa pengantar bertujuan mengukuhkan perpaduan negara dan mengurangkan jurang komunikasi antara orang dari pelbagai kaum.
Pendidikan Malaysia tmenekankan pembangunan holistik melalui prinsip Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek, dan Sahsiah (JERIS) sejak negara itu mencapai kemerdekaan.
Tujuan pendekatan ini adalah untuk menghasilkan pelajar yang tidak hanya cemerlang dalam akademik tetapi juga mempunyai nilai moral yang kukuh, sikap yang positif dan ketahanan mental.
Sukatan pelajaran ini menggabungkan pendidikan akademik dan kokurikulum, dengan pendidikan moral dan agama mengimbangi aspek rohani dan etika pelajar.
Kurikulum juga termasuk kesenian dan sukan, yang memberi kesan kepada kesejahteraan emosi dan perkembangan jasmani pelajar.
Kemahiran sosial, kepimpinan, dan kerjasama dipertingkatkan melalui program ini. Mereka juga meningkatkan ketahanan fizikal dan disiplin diri. Selain itu, aktiviti kesenian menggalakkan kreativiti, yang membantu perkembangan intelek pelajar.
Pelajar diajar untuk berfikir secara kritis dan mempunyai nilai moral yang tinggi melalui pendidikan ini; kedua-duanya adalah penting untuk membina jati diri yang berakhlak mulia.
Malaysia, terutamanya negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum dan agama, pendidikan adalah alat penting untuk membina perpaduan nasional.
Pada masa Malaysia mendapat kemerdekaan, dasar pendidikan negara bertujuan untuk menyatukan semua rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang etnik dan budaya.
Sekolah kebangsaan sebagai pusat pendidikan memberikan pelajar daripada pelbagai kaum peluang untuk belajar bersama, yang menggalakkan interaksi dan pemahaman antara kaum.
Tujuan mengajar Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama di sekolah adalah untuk mengurangkan jurang dalam komunikasi antara pelajar pelbagai kaum.
Program seperti Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP) adalah penting dalam memupuk perpaduan nasional. Pelajar boleh belajar tentang budaya masing-masing, meningkatkan toleransi, dan membina semangat perpaduan dengan menyertai projek dan sukan bersama.
Selain itu, sistem pendidikan di Malaysia mengutamakan penyediaan peluang pendidikan yang adil tanpa mengira latar belakang sosial dan ekonomi seseorang. Tanpa mengira keadaan kewangan keluarga, pendidikan percuma di sekolah rendah dan menengah memastikan semua kanak-kanak menerima pendidikan asas.
Di samping memberi peluang kepada lebih ramai orang untuk mencapai potensi mereka, inisiatif ini membantu mengurangkan jurang pendidikan antara golongan kaya dan miskin.
Kerajaan Malaysia telah menubuhkan sekolah vokasional, politeknik, dan pusat latihan teknikal untuk memberi peluang kepada pelajar yang mempunyai kecenderungan untuk menguasai kemahiran teknikal.
Institusi ini membantu mereka yang ingin meningkatkan kebolehpasaran mereka dalam industri semasa sambil memenuhi keperluan tenaga kerja negara. Pembangunan masyarakat Malaysia yang inklusif memerlukan pendidikan sepanjang hayat.
Dengan bantuan program seperti Pusat GiatMARA dan e-pembelajaran, golongan dewasa mempunyai peluang untuk terus meningkatkan kemahiran dan pengetahuan mereka.
Orang yang tinggal di kawasan luar bandar atau yang mempunyai komitmen keluarga dan pekerjaan kini mempunyai akses yang lebih besar kepada pendidikan melalui digitalisasi.
Mereka menjamin bahawa pendidikan memberi manfaat kepada semua orang dalam masyarakat dan menyokong pembangunan negara yang berdaya saing dan inklusif.
Maklumat Penulis
1 - Mahasiswa tahun akhir (Sarjana Muda Pengurusan (Pengajian Polisi) (Kepujian) Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Mohamad Fikri Zulkifli
2 - Penyelaras Kursus Perancangan dan Pembangunan Ekonomi Malaysia (ECO4373), Jaharudin Padli. Beliau juga merupakan Pensyarah Kanan
di Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Pembangunan Sosial, UMT
Berbakat dalam bidang penulisan? Apa kata anda sumbangkan hasil karya ke e-mel sinarbestari@sinarharian.com.my