Universiti Taylor’s berjaya mengekalkan kedudukan sebagai Universiti Swasta terbaik di Asia Tenggara.
Universiti Taylor’s berjaya mengekalkan kedudukan sebagai Universiti Swasta terbaik di Asia Tenggara.

Universiti Taylor’s kekal universiti swasta terbaik di Asia Tenggara

AZLEENDA SAHALUDIN
03 Jul 2023 02:58pm
A
A
A

Universiti Taylor’s berjaya mengekalkan kedudukan sebagai Universiti Swasta terbaik di Asia Tenggara bagi tahun keempat berturut-turut dalam kedudukan terbaik penarafan QS World University Ranking 2024.

Kedudukan konsisten institusi dalam 300 teratas mengukuhkan kedudukan institusi dalam kalangan satu peratus teratas universiti paling berpengaruh di seluruh dunia.

Pencapaian cemerlang ini bukti dedikasi yang tidak berbelah bagi Universiti Taylor's terhadap ketelitian akademik, penyelidikan inovatif dan metodologi pengajaran.

Naib Canselor dan Presiden Universiti Taylor's, Profesor Michael Driscoll berkata, kedudukan tinggi bukan sahaja meningkatkan reputasi Universiti Taylor's tetapi juga memupuk kerjasama yang tidak ternilai dengan institusi dan rakan industri yang dihormati.

“Ini meningkatkan perjalanan pendidikan untuk pelajar kami serta membuka pintu kepada pelbagai peluang menarik dan mendorong mereka ke arah masa depan dengan kemungkinan tanpa had.

“Komitmen institusi terhadap kecemerlangan yang seimbang mewujudkan persekitaran yang menarik untuk individu bermotivasi yang mencari pengalaman pembelajaran berkualiti tinggi,” katanya, di sini.

Menurutnya, keupayaan untuk menarik individu berkaliber tinggi mewujudkan kitaran positif dan memperkayakan pengalaman pendidikan untuk pelajar.

“Melalui pendedahan kepada pemain industri yang berpengaruh, pelajar memperoleh peluang berharga untuk latihan amali, bimbingan dan rangkaian untuk melengkapkan mereka dengan kemahiran serta hubungan yang diperlukan untuk kejayaan masa depan,” ujarnya lagi.

Dalam ekosistem Taylor’sphere, Universiti Taylor's menyediakan persekitaran yang menyokong dan memupuk di mana pelajar boleh meneroka minat mereka, bekerjasama dengan individu yang berfikiran sama dan mengembangkan kemahiran mereka di luar bilik darjah.

Artikel Berkaitan:


Ia menawarkan pendekatan holistik kepada pendidikan yang melangkaui kecemerlangan akademik, menggalakkan pelajar terlibat dalam pertumbuhan peribadi, pembangunan kepimpinan dan penglibatan komuniti.

Seorang pelajar yang sedang mengikuti Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal, Ng Yong Pong, menunjukkan hasil yang luar biasa yang muncul apabila semangat, peluang dan sokongan diberikan.

Setelah menemui minatnya dalam bidang kejuruteraan di Kem Sains Kebangsaan MICSS ke-12 pada 2016, Yong Pong yang berasal dari Sabah memulakan perjalanan luar biasa untuk memenuhi impiannya menjadi seorang jurutera profesional.

Melibatkan diri dalam pelbagai kelab seperti kelab pengekodan Agents of Tech dan Taylor’s Makerspace serta menceburi pengalaman pembelajaran pelbagai disiplin (MLE) yang inovatif, beliau memanfaatkan kemahiran dan kreativitinya untuk mencipta bersama BraillePad iaitu peranti buku Braille seperti tablet bercetak

3D direka untuk memperkasakan golongan cacat penglihatan.

Keindahan BraillePad ialah keupayaan untuk menyesuaikan kandungan tekstur dan grafik dalam 3D, meningkatkan pembelajaran berkualiti melalui deria sentuhan dan akhirnya menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan dan boleh diakses oleh semua.

Teknologi inovatif ini membolehkan golongan cacat penglihatan melibatkan diri dalam pembelajaran bebas daripada kekangan kehadiran guru.

“Ekosistem Taylor'sphere dan kurikulum pendidikan yang diterajui universiti telah memainkan peranan penting dalam mengubah minat saya terhadap kejuruteraan menjadi penyelesaian ketara yang memperkasakan individu cacat penglihatan.

“Dengan sokongan dan bimbingan mereka, saya dan pasukan memulakan projek pelbagai disiplin untuk merevolusikan buku braille, memastikan akses yang sama rata dan saksama kepada pengetahuan untuk semua komuniti.

“Buku braille tradisional mempunyai had kerana ia memerlukan individu untuk bergantung kepada guru untuk bimbingan dan proses pengeluarannya juga adalah mahal dan sukar.

“Jadi, melalui BraillePad Boleh Didengar Bercetak 3D kami ini telah menembusi sistem pembelajaran kendiri yang bukan sahaja menjimatkan kos tetapi juga memupuk pembelajaran berdikari,” katanya.

Seorang lagi pelajar, Tharani Ramasamy menyerlahkan kemungkinan transformatif yang berlaku apabila pelajar digalakkan untuk meneroka minat mereka dan mengejar tujuan mereka.

Selepas menamatkan kursus asasi dalam Perniagaan, Tharani memulakan Ijazah Sarjana Muda dalam Perakaunan dan Kewangan di Universiti Taylor's.

Beliau menzahirkan terima kasih kepada Universiti Taylor’s di atas penekanan institusi terhadap kemahiran praktikal dan hubungan industri, di mana Tharani memperoleh latihan amali dengan firma perakaunan berprestij.

Bagaimanapun, minatnya untuk mengajar mendorongnya untuk mengikuti program Sarjana Pengajaran dan Pembelajaran di Taylor's School of Education dengan memperoleh PNGK 4.0.

Interaksinya dengan pensyarah dan penyelianya semasa program sarjana membawa kepada peranannya sebagai pegawai projek untuk Projek BacaBaca yang kemudiannya membawanya untuk melanjutkan pengajian Doktor Falsafah (PhD) dalam pendidikan di mana dia kini sedang meneliti bahasa pengantar sekolah rendah Tamil.

“Projek BacaBaca adalah satu inisiatif untuk meningkatkan kesedaran tentang pembelajaran kemiskinan dan menggalakkan celik huruf bagi masyarakat yang kurang mendapat perkhidmatan.

“Universiti Taylor’s telah memupuk semangat saya untuk mengajar dan dengan penyelidikan membolehkan saya membuat perubahan bermakna dalam kehidupan pelajar.

“Melalui kurikulum dan sokongan pendidikan, saya telah dapat meneroka minat, menangani cabaran pendidikan dan membuka jalan untuk masa depan yang lebih baik dalam pendidikan,” tuturnya lanjut.

Tharani juga telah membentangkan kertas penyelidikan mengenai Kemiskinan Pembelajaran di Persidangan BERA 2022 di Universiti Liverpool dan juga dijemput untuk mengadakan sesi perkongsian untuk guru-guru dari The Night School Project on Assessment iaitu sebuah program melatih guru yang mengajar pelarian dan pelajar tanpa negara di Malaysia.

Bekas pelajar asasi Taylor's College, Immanuel Santosh, yang kini melanjutkan pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) dalam Seni Bina Dalaman di Universiti Taylor's dan juga merupakan seorang duta The Risers berkata, projek CAREbinet by The Risers adalah satu inisiatif murni yang bertujuan memenuhi asas keperluan pelajar dalam komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan sambil menggalakkan kelestarian.

Kepimpinan dan semangat beliau telah memupuk budaya aktivisme kolektif, memastikan setiap pelajar mempunyai akses kepada sumber yang mereka perlukan untuk berkembang maju secara akademik.

“Projek ini melibatkan pembinaan dan pengagihan 14 kabinet kepada sekolah di Kuala Lumpur yang menonjolkan kepentingan penglibatan masyarakat dalam memastikan kelestarian dan inklusif masa depan untuk semua.

“Saya bangga menjadi sebahagian daripada pasukan yang bekerja membina dan mengedarkan kabinet termasuk duta The Risers lain serta pelajar Taylor dengan bimbingan dan bantuan daripada hab kreatif mereka,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor dan Ketua Pegawai Akademik di Universiti Taylor's, Profesor Pradeep Nair memberitahu, universiti komited menjadi universiti terbaik untuk dunia melalui inisiatif pembelajaran.

“Pendidikan dan penyelidikan kami diterajui dan didorong impak dan akan menyelaraskan minat, tujuan dan profesion kakitangan dan pelajar.

“Kami telah menubuhkan 13 Makmal Impak yang merupakan pasukan akademik, pengamal dan pelajar yang memfokuskan penyelesaian kepada pelbagai disiplin, komited bekerjasama untuk mencapai kemajuan dalam masalah masyarakat, dipandu oleh Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” katanya.

Menurutnya, Makmal-Makmal Impak akan menghimpunkan kepakaran dari seluruh universiti serta rakan kongsi daripada kerajaan, perniagaan, organisasi bukan untung, pengamal dermawan dan kumpulan penerima untuk menjana pandangan baharu dan pendekatan kreatif yang diperlukan untuk menyelesaikan cabaran kompleks.

“Aspirasi kami adalah untuk pelajar menjalani kehidupan yang berjaya dan bermakna. Dengan melakukan apa yang mereka suka, apa yang dunia perlukan, apa yang mereka mahir dan apa yang mereka boleh dibayar,” katanya.

Untuk maklumat lanjut berkenaan Universiti Taylor’s, sila layari laman sesawang https://university.taylors.edu.my/en/about-taylors/achievements-recognitions/qs-world-rankings.html.

Ikuti juga Sinar Bestari di: Facebook | Instagram | Twitter | YouTube | TikTok